iranzamin22.ir


کاهش حجم پیشرانه‌ها اگرچه با برخی انتقادات در بین دوستداران صنعت خودرو همراه شده اما خب مزیت‌های قابل‌توجهی هم داشته که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن توربوها به پیشرانه‌ها و بهبود گشتاور و قدرت این قلب‌های آهنین است. یکی از مهندسان شرکت کثورث قبلاً گفته بود: “توربوشارژرها برای افرادی هستند که نمی‌توانند پیشرانه بسازند!” اما این روزها از توربوها به عنوان روشی جادویی برای بهبود پیشرانه یاد می‌شود. توربو باعث می‌شود پیشرانه‌ای ۴ سیلندر به قاتل پیشرانه‌ای ۸ سیلندر بدل شود. این ادعایی گزاف است و قطعاً با واکنش‌های زیادی روبرو می‌شود اما این پیشرانه‌های ۴ سیلندر ثابت می‌کنند که حرف ما درست است!

  • آئودی S3/ آئودی TTS/فولکس‌واگن گلف R

هر سه خودروی یاد شده از پیشرانه‌ی ۲ لیتری پرفورمنس EA888 استفاده می‌کنند. این پیشرانه از زمان تولید گلف GTI نسل پنجم انجام‌وظیفه می‌کند اما خب هم‌اکنون بسیار بهتر شده است. قدرت این قلب آهنین توربو هم‌اکنون برابر با ۲۹۲ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۳۸۰ نیوتون متر می‌باشد. موستانگ بولیت ۲۰۰۱ که از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴٫۶ لیتری استفاده کرده تنها ۲۶۵ اسب بخار قدرت دارد و البته گشتاور پیشرانه‌ی توربوی فولکس به منظور بهبود شتاب گیری در طیف وسیعی قابل‌دسترسی می‌باشد. این پیشرانه حتی در گلف R400 کانسپت قدرت فراتر از ۴۰۰ اسبی هم تولید کرده است.

  • آلفارومئو جیولیا

اگرچه بارزترین ویژگی این خودرو توزیع وزن ۵۰/۵۰، میل‌لنگ فیبر کربنی و نسخه‌ی کوادروفولیو با قلب آهنین ۶ سیلندر ۵۰۳ اسب بخاری ساخت فراری است اما مدل‌های پایه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. نیروبخش این نسخه‌ها پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی تمام آلومینیومی است که در بالاترین حد خود قدرت ۲۸۰ اسب بخاری را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب می‌فرستد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت جیولیای ۴ سیلندر زیر ۵ ثانیه ثبت شده است. شورولت کامارو ۱۹۹۶ که پیشرانه‌ی ۸ سیلندر داشته تنها ۲۸۵ اسب بخار تحویل راننده می‌داده که نشان می‌دهد در ۲۰ سال پیشرانه‌های ۴ سیلندر چقدر پیشرفت کرده‌اند.

  • مرسدس-ای ام جی CLA 45/GLA 45

این دو خودرو را می‌توان مثال‌های بارز استفاده بهینه از پیشرانه‌های ۴ سیلندر دانست. مدل‌های سری ۴۵ ای ام جی رقیبی برای پیشرانه‌های ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی ب ام و یا ۵ سیلندر توربوی آئودی هستند. این پیشرانه ۲ لیتری قدرت ۳۷۶ اسبی و گشتاور ۴۷۴ نیوتون متری دارد که تقریباً مشابه قدرت مرسدس بنز E500 2011 است. این در حالی است که E500 از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵٫۵ لیتری تنفس طبیعی ۳۸۳ اسبی استفاده کرده است. CLA 45 خیلی سریع بوده و می‌تواند در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بیش از نیم ثانیه زودتر از E500 به خط پایان برسد.

  • میتسوبیشی لنسر اوو X FQ400

تنها پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربوی مدرن نیستند که قدرت قابل‌توجهی تولید می‌کنند. در اوایل قرن ۲۱ سوبارو ایمپرزا WRX STI و میتسوبیشی اوو به خاطر قلب تپنده‌ی خود مشهور شده بودند. بزرگ‌ترین قاتل آن روزها میتسوبیشی لنسر اوو X FQ400 بوده که قدرت ۴۰۳ اسب بخاری و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۳٫۸ ثانیه‌ای داشته است. فورد موستانگ GT 2020 از پیشرانه ۸ سیلندر ۴٫۶ لیتری با قدرت ۳۱۵ اسب بخاری استفاده می‌کند. تنها برای مقایسه عرض کردیم البته!

  • ولوو S60/V60 پولستار

چندین دهه است که ولوو به خاطر ایمنی شناخته می‌شود و پرفورمنس محصولات آن در اولویت بالایی نبوده است اما با استراتژی الکتریکی سازی جدید پولستار، عصر جدید ولوو آغاز شده است. خودروهای ولوو S60 و V60 پولستار از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری درایو E استفاده کرده‌اند و دارای توربوشارژر و سوپرشارژر می‌باشند. این پیشرانه قدرت ۳۶۲ اسب بخاری دارد که بیشتر از AMG CLA 45 و شورولت کوروت C5 می‌باشد.

  • هوندا سیویک تایپ R

چه چیزی باعث می‌شود یک هاچبک دیفرانسیل جلو در نوربرگ رینگ سریع‌تر از فورد GT 2004 باشد؟ خب همه‌چیز به کمی بوست بیشتر و قلب تپنده‌ای جذاب مربوط می‌شود. نسل فعلی سیویک تایپ R از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربویی استفاده می‌کند که قدرت ۳۱۶ اسبی در ژاپن داشته اما قدرت آن در آمریکا به ۳۰۶ اسب بخار محدود شده است. این قدرت بیشتر از کوروت C4 می‌باشد.

  • فورد فوکوس RS

اگرچه حضور فورد موستانگ اکوبوست در این لیست را باید یک امر بدیهی دانست اما پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲٫۳ لیتری توربوی یاد شده در فورد فوکوس RS بیشتر می‌درخشد. این سوپر هاچبک چهار چرخ محرک از حالت دریفت هم برخوردار است. پیشرانه یاد شده قدرت ۳۵۰ اسبی داشته که بیشتر از قدرت موستانگ GT 2010 می‌باشد. فوکوس RS شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴٫۷ ثانیه‌ای دارد که بهتر از داج چارجر SRT8 مدل ۲۰۱۴ می‌باشد.

  • پورشه ۷۱۸ کیمن/باکستر GTS

دنیا تصمیم پورشه برای استفاده از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربو در کیمن و باکستر را زیر سؤال برد اما این خودروساز نشان داد که راه درستی را در پیش گرفته است. قلب تپنده‌ی ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری تخت یاد شده در نسخه‌های GTS قدرت ۳۶۵ اسبی داشته که بیشتر از خروجی بسیاری از پیشرانه‌های ۸ سیلندر کلاسیک می‌باشد؛ اما موضوعی که بیشتر ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرفورمنس این پیشرانه است که باعث ایجاد شتاب صفر تا ۳٫۹ ثانیه‌ای شده و بهتر از کوروت C6 می‌باشد.

  • ب ام و X2 M35i

ب ام و می‌خواهد از طراحی دیفرانسیل جلو در خودروهای کوچک‌تر خود استفاده کند و این روند را در مدل‌های X1 و X2 دیده‌ایم. با تغییر مسیر انتقال قدرت باید پیشرانه‌های جدیدی هم استفاده شود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۳۰۲ اسب بخار در نسخه‌ی M35i اشاره کرد که قدرت بیشتری در مقایسه با ب ام و ۵۴۰i 2003 دارد. ۵۴۰i از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴٫۴ لیتری استفاده کرده است. با نصف حجم این پیشرانه شاهد قدرت بیشتر، منحنی گشتاور بهتر و مصرف سوخت کمتری هستیم…به عصر توربوها خوش‌آمدید!

  • سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI با ۳۱۰ اسب بخار قدرت یکی از رقابتی‌ترین محصولات کلاس خود در سال ۲۰۱۸ بوده و خروجی آن بیشتر از گلف R و سیویک تایپ R می‌باشد؛ اما پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲٫۵ لیتری توربوی آن که با کد EJ257 شناخته می‌شود از سال ۲۰۰۴ تاکنون در آمریکا حضور داشته و قدرتش به ۳۰۰ اسب بخار رسیده است. این پیشرانه به همراه سیستم چهار چرخ محرک باعث ایجاد پرفورمنس قابل‌توجهی شده است.

  • جگوار اف تایپ ۲٫۰

اگرچه همه‌ی ما جگوار اف تایپ را با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۵ لیتری سوپرشارژردار می‌شناسیم اما قلب آهنین ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی آن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این پیشرانه که بخشی از سری پیشرانه‌های انجینیوم جدید جگوار است قدرت ۲۹۶ اسبی داشته و شتاب ۵٫۴ ثانیه‌ای را به اف تایپ اعطا می‌کند. شاید در حالت اسپورت رانندگی صدای این پیشرانه را به پیشرانه‌های ۶ سیلندر اشتباه بگیرید اما خب پرفورمنس آن متناسب با تمامی مدل‌های یاد شده می‌باشد.

مشخصات

دانـــــلود

  • 11 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها