iranzamin22.ir


نام پیکاپ یا وانت همواره مترادف با وسایلی خشن است که برای حمل بارهای سنگین ساخته شده‌اند. به همین دلیل، شاید آخرین چیزی که با شنیدن کلمهٔ پیکاپ به ذهن متبادر شود، خودرویی اسپرت و قدرتمند باشد زیرا در ظاهر، این دو مفهوم یعنی وانت و خودروی اسپرت در نقطهٔ مقابل هم قرار دارند؛ اما این موضوع همواره صادق نیست چراکه در طول تاریخ وانت‌های اسپرت و قدرتمندی ساخته شده که از لحاظ سرعت، شتاب و به‌طورکلی عملکرد، با خودروهای اسپرت و حتی سوپراسپرت زمان خود قابل‌مقایسه بوده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب سریع‌ترین پیکاپ‌هایی که در طول تاریخ ساخته شده‌اند را معرفی کنیم. این پیکاپ‌های اسپرت و قدرتمند همگی شتابی زیر شش ثانیه دارند که حتی با معیارهای امروزی هم خودروهای بسیار سریعی محسوب می‌شوند. در لیست زیر ۱۰ پیکاپ سریع تاریخ به ترتیب شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت معرفی شده‌اند. البته در این لیست تنها پیکاپ‌های تولیدی حضور دارند که توسط خودروسازان ساخته شده‌اند و بنابراین پیکاپ‌های کانسپت و نمایشی یا نمونه‌هایی که توسط تیونرهای مستقل تقویت شده‌اند در این لیست جای نخواهند داشت.

۱۰- شورلت SSR مدل ۲۰۰۵

پیشرانه ۶٫۰ لیتری V8
قدرت ۳۹۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
شتاب ۵٫۵ ثانیه

دهمین پیکاپ سریع لیست ما، شورلت SSR است. البته این خودرو کاملاً با یک پیکاپ سنتی متفاوت بوده و بیشتر به یک رودستر اسپرت شباهت دارد اما بااین‌حال SSR از لحاظ کلاس‌بندی در بخش پیکاپ‌ها قرار می‌گیرد. این ماشین یک پیکاپ اسپرت و قدرتمند بود که نسخهٔ تولیدی آن برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. شورلت قصد داشت با این پیکاپ، یاد پیکاپ‌های خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی سری ۳۰۰۰ خود (موسوم به Advance Design) متعلق به دههٔ ۵۰ میلادی را زنده کند. به همین دلیل طراحی SSR به‌صورت رترو و با نگاه به پیکاپ‌های سال‌های ۱۹۵۳ و ۱۹۵۴ شورلت طراحی شده بود. این ماشین در ابتدا به یک موتور ۵٫۳ لیتری V8 مجهز شده بود اما در سال ۲۰۰۵ یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۶ لیتری V8 جایگزین آن شد که ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت و شتاب ۵٫۵ ثانیه را برای SSR فراهم می‌کرد.

۹- دوج رم ۱۵۰۰ RT مدل ۲۰۱۵

پیشرانه ۵٫۷ لیتری V8
قدرت ۳۹۵ اسب بخار
گشتاور ۵۵۵ نیوتن متر
شتاب ۵٫۴ ثانیه

دوج در طول تاریخ خود همواره به ساخت پیکاپ‌های اسپرت و عملکرد بالا توجه داشته است. یکی از اولین وانت‌های اسپرت دوج، مدل Li’l Red Express بود که در سال ۱۹۷۸ معرفی شد. سپس سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم، ساخت پیکاپ‌های عملکرد بالا توسط دوج با معرفی مدل رم SRT10 به اوج رسید؛ اما این سازندهٔ آمریکایی هنوز هم ساخت وانت‌های اسپرت را رها نکرده است. جدیدترین پیکاپ اسپرت و عملکرد بالای دوج، مدل رم ۱۵۰۰ RT است که از یک پیشرانهٔ ۵٫۷ لیتری V8 همی استفاده می‌کند. این موتور ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رم ۱۵۰۰ RT صرفاً به‌صورت تک کابین و با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب ارائه می‌شود.

۸- فورد F150 SVT Lightning مدل ۲۰۰۱

پیشرانه ۵٫۴ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر
شتاب ۵٫۲ ثانیه

بخش خودروهای ویژهٔ فورد یا همان SVT برای اولین بار در دسامبر سال ۱۹۹۲ نسخهٔ ویژه‌ای از نسل نهم F150 را با نام لایتنینگ یا صاعقه معرفی کرد. سپس در سال ۱۹۹۹ یعنی حدود هفت سال بعد،F150 SVT Lightning جدید بر اساس نسل دهم F150 معرفی شد. لایتنینگ جدید به پیشرانهٔ فورد GT مجهز شده بود. این موتور که از نوع ۵٫۴ لیتری V8 سوپرشارژ بود، در F150 لایتنینگ در ابتدا ۳۶۰ اسب بخار و از سال ۲۰۰۱ به بعد ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. F150 لایتنینگ که صرفاً به‌صورت تک کابین و با طرح استپ‌ساید (گلگیرهای عقب بیرون زده از قسمت بار) تولید می‌شد، در ظاهر هم تفاوت‌های با نمونه‌های استاندارد داشت و از تعلیق اسپرت نیز برخوردار بود. این پیکاپ عملکرد بالا، خودروی بسیار سریعی بود تا جایی که شتاب آن تقریباً با F150 رپتور امروزی برابری می‌کند.

۷- فورد F150 رپتور مدل ۲۰۱۷

پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
شتاب ۵٫۱ ثانیه

SVT در اواخر سال ۲۰۰۹ نسخهٔ آفرود و عملکرد بالایی از نسل دوازدهم فورد F150 را با نام رپتور معرفی کرد. سپس در سال ۲۰۱۷، نسل دوم رپتور معرفی شد که بر اساس نسل سیزدهم F150 ساخته شده بود. در این نسل اما رپتور به یک پیشرانهٔ ۳٫۵ لیتری V6 توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت مجهز شده است. همانند F150 لایتنینگ، پیشرانهٔ نسل کنونی رپتور هم با فورد GT مشترک است؛ اما رپتور برخلاف لایتنینگ و همین‌طور بسیاری از خودروهای این لیست، توانایی‌های آفرود بسیار بالایی داشته و صرفاً یک پیکاپ قدرتمند برای استفاده‌های جاده‌ای نیست.

۶- شورلت اِل‌کامینو SS 454 مدل ۱۹۷۰

پیشرانه ۷٫۴ لیتری V8
قدرت ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر
شتاب ۵٫۰ ثانیه

اِل‌کامینو، پیکاپ اسپرت و سبُک شورلت بود که بر اساس خودروهای سواری ساخته می‌شد و بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰ در پنج نسل به تولید رسید. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی اما که ماسل کارها بسیار محبوب شدند، ال‌کامینو هم به یک ماسل کار قدرتمند ولی از نوع وانت تبدیل شد. نمونهٔ موردبررسی ما نیز متعلق به نسل سوم است که در همان دوران ساخته شد. این نسل که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، اشتراکات زیادی با شورلت شِوِل داشت که این اشتراکات در ظاهر آن‌هم کاملاً دیده می‌شد به‌گونه‌ای که نمای جلویی ال‌کامینو کاملاً با شول یکسان بود. قوی‌ترین نسخهٔ ال‌کامینو اما مدل SS 454 بود که در سال ۱۹۷۰ متولد شد. این مدل از یک نیروگاه ۷٫۴ لیتری V8 استفاده می‌کرد که به گفتۀ شورلت، ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما اندازه‌گیری‌های مستقل قدرت‌های بالاتری را نشان می‌دادند. این موتور با شول SS 454 مشترک بود.

۵- دوج رم SRT10 مدل ۲۰۰۴

پیشرانه ۸٫۳ لیتری V10
قدرت ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۱۲ نیوتن متر
شتاب ۴٫۹ ثانیه

دوج در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۳ نسخهٔ اسپرتی از پیکاپ رم خود را معرفی نمود. هرچند شاید این مدل در ظاهر تفاوت چندانی با نسخه‌های معمولی رم در آن سال‌ها نداشت اما در زیر کاپوت آن خبرهای فوق‌العاده‌ای وجود داشت چراکه دوج نیروگاه عظیم ۸٫۳ لیتری V10 مدل وایپر را در سینهٔ رم قرار داده بود و بدین ترتیب یکی از قدرتمندترین پیکاپ‌های دنیا را روانهٔ بازار کرد. این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که رم SRT10 با تکیه بر آن می‌توانست ظرف تنها ۴٫۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این پیکاپ اسپرت در دو نسخهٔ تک کابین و دو کابین تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید.

۴- جی‌ام‌سی سایکلون مدل ۱۹۹۱

پیشرانه ۴٫۳ لیتری V6 توربو
قدرت ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر
شتاب ۴٫۶ ثانیه

سایکلون نسخه‌ای عملکرد بالا از پیکاپ جی‌ام‌سی سُنوما بود که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۴٫۳ لیتری V6 توربو مجهز شده بود که ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این نیرو توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل می‌شد. سایکلون یکی از سریع‌ترین خودروهای بازار در زمان خودش و یک هیولا در مسیر مستقیم بود که می‌توانست فراری‌ها و لامبورگینی‌های آن زمان را مغلوب کند. سایکلون حتی جرمی کلارکسون را هم در تاپ گیر تحت تأثیر قرار داد. به همین دلیل این پیکاپ اسپرت آمریکایی به یک افسانه تبدیل شد. جی‌ام‌سی سایکلون اما صرفاً در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ به تولید رسید و تنها ۲۹۹۵ دستگاه از آن ساخته شد.

۳- فورد F150 شلبی سوپر اسنیک مدل ۲۰۱۷

پیشرانه ۵٫۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۷۵۰ اسب بخار
گشتاور
شتاب ۴٫۵ ثانیه

همکاری شلبی و فورد سابقه‌ای طولانی دارد و نام این دو شرکت همواره در مدل موستانگ کنار هم قرار می‌گرفته است؛ اما سال گذشته شلبی نسخهٔ ویژه‌ای از پیکاپ F150 را با نام سوپر اسنیک معرفی کرد که با الهام از موستانگ سوپر اسنیک طراحی شده است. این اولین باری است که شلبی اقدام به تقویت یک وانت کرده است. در زیر کاپوت این هیولا همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 قرار دارد که در F150 استاندارد هم ارائه می‌شود اما این موتور به‌طور کامل توسط شلبی تقویت شده و ارتقاءهای زیادی مثل اضافه کردن یک سوپرشارژر در آن انجام گرفته است. به لطف این تغییرات، حالا این موتور ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این یعنی F150 سوپر اسنیک قوی‌ترین پیکاپ این لیست محسوب می‌شود. البته این هیولا، خودرویی تولید محدود بوده و تنها ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته شده است.

۲- تویوتا تاندرا TRD Supercharged مدل ۲۰۰۸

پیشرانه ۵٫۷ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۰۵ اسب بخار
گشتاور ۷۴۵ نیوتن متر
شتاب ۴٫۴ ثانیه

همان‌طور که ملاحظه کردید، برای چندین دهه، خودروسازان آمریکایی یکه‌تازان بخش پیکاپ‌های اسپرت و عملکرد بالا بودند اما در سال ۲۰۰۸ تویوتا تصمیم گرفت به‌عنوان اولین خودروساز غیر آمریکایی به این بخش وارد شود. بدین منظور یک کیت سوپرشارژر برای پیشرانهٔ ۵٫۷ لیتری V8 پیکاپ تاندرا ارائه شد. این کیت در نمایندگی‌های تویوتا نصب می‌شد و گارانتی خودرو را هم باطل نمی‌کرد. با نصب این کیت، قدرت پیشرانهٔ استاندارد تاندرا به ۵۰۵ اسب بخار افزایش میافت. در آزمایشی که توسط موتورترند با تاندرا TRD سوپرشارژ انجام گرفت، این پیکاپ ژاپنی توانست ظرف ۴٫۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که آن‌را به سریع‌ترین پیکاپ دنیا تا آن زمان تبدیل کرد. تاندرا TRD سوپرشارژ حتی از بسیاری از خودروهای اسپرت آن زمان مثل دوج چلنجر SRT8، آئودی S5 و پورشه ۹۱۱ کاررا S هم سریع‌تر بود.

۱- HSV GTSR Maloo مدل ۲۰۱۷

پیشرانه ۶٫۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۷۴۰ نیوتن متر
شتاب ۴٫۱ ثانیه

و سرانجام به سریع‌ترین پیکاپ حال حاضر دنیا رسیدیم. این خودرو ساخت استرالیا است یعنی کشوری که می‌توان آن‌را مهد پیکاپ‌های اسپرت دانست. GTSR Maloo اما در اصل نسخه‌ای تقویت شده از پیکاپ هولدن کومودور است که توسط بخش خودروهای ویژهٔ این شرکت یعنی HSV ساخته شده است. البته GTSR Maloo نیز مانند شورلت ال‌کامینو، بر اساس یک خودروی سواری ساخته شده و به همین دلیل با سایر پیکاپ‌های این لیست تفاوت دارد. درهرحال در زیر پوست این پیکاپ اسپرت، تکنولوژی جنرال موتورز قرار گرفته و در سینهٔ آن‌هم قلب نسل قبلی شورلت کامارو ZL1 می‌تپد. این موتور که LSA نام دارد، از نوع ۶٫۲ لیتری V8 سوپرشارژ بوده و در GTSR قدرتی برابر با ۵۸۵ اسب بخار تولید می‌کند. HSV GTSR Maloo ظرف تنها ۴٫۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که از بسیاری از خودروهای اسپرت امروزی سریع‌تر است.

مشخصات

دانـــــلود

  • 54 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها