iranzamin22.ir

نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


در دههٔ ۸۰ و ۹۰ میلادی، چراغ‌های جلوی مخفی به‌عنوان راهی برای بخشیدن نمایی زیبا، آئرودینامیک و اسپرت به قسمت جلویی خودروها بسیار محبوب شدند. هرچند چراغ‌های مخفی به‌عنوان یکی از شیوه‌های رایج در طراحی خودروها حتی هنوز هم جذاب هستند اما متأسفانه این چراغ‌های امروزه از صنعت خودروسازی کنار رفته‌اند. یکی از دلایل این موضوع قوانین ایمنی عابر پیاده به‌ویژه در اروپا بودند چراکه این چراغ‌ها در هنگام باز بودن می‌توانستند در تصادفات به عابرین پیاده آسیب برسانند. علاوه بر این، مقررات کارایی و مصرف سوخت هم دلیل دیگر کنار گذاشتن چراغ‌های مخفی بود زیرا این چراغ‌ها روی آئرودینامیک خودروها تأثیر منفی می‌گذاشتند. با همهٔ این‌ها، چراغ‌های مخفی یکی از جذب‌ترین شیوه‌های طراحی در طول تاریخ صنعت خودروسازی بوده‌اند. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب جذاب‌ترین خودروها با چراغ‌های مخفی را معرفی کنیم.

آلفارومئو مونترآل

هرچند چراغ‌های آلفارومئو مونترآل از نوع مخفی نیستند اما طراحی بسیار جالبی دارند و به همین دلیل شایستگی حضور در این لیست را دارد. در حالت طبیعی، نیمی از چراغ‌های این خودرو با پانل‌های کرکره‌ای پوشیده شده‌اند که مانند مژه به نظر می‌رسند اما هنگامی‌که چراغ‌ها روشن می‌شوند، این پانل‌ها کنار رفته و پشت چراغ‌ها قرار می‌گیرند.

ب‌ام‌و M1

طراح مشهور خودرو «جیورتو جیارو» در دوره‌ای به طراحی خودروهای اسپرت کم‌ارتفاع و زاویه‌داری می‌پرداخت و برای اینکه دماغهٔ کاملاً آئرودینامیکی را در این خودروها طراحی کند، در بسیاری از آن‌ها از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد. یکی از مشهورترین خودروهای طراحی شده توسط جیورتو جیارو ب‌ام‌و M1 بود که استفاده از چراغ‌های مخفی در آن موجب شده بود دماغهٔ خودرو بسیار باریک شود. به همین دلیل جلوپنجرهٔ کلیوی شکل ب‌ام‌و در M1 در اندازهٔ بسیار کوچکی طراحی شده بود.

فراری تستاروسا

طی چندین دهه، چراغ‌های مخفی به ویژگی مشخصی در جلوی محصولات فراری تبدیل شده بودند به‌گونه‌ای که از مدل ۳۶۵ GTB دیتونا در دههٔ ۷۰ گرفته تا مدل ۴۵۶M در اواخر دههٔ ۹۰، همگی از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کردند. دراین‌بین اما یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های فراری که در آن از چراغ‌های مخفی استفاده شده بود مدل تستاروسا در دههٔ ۸۰ بود. البته بعدها در مدل‌های جدیدتر تستاروسا این چراغ‌ها با نمونه‌های معمولی جایگزین شدند.

فورد پراب

فورد پراب نشان داد نیازی نیست افرادی که خواهان خودرویی با چراغ‌های مخفی هستند حتماً ثروتمند باشند. این خودرو محصول همکاری فورد مزدا بود و فورد تصمیم داشت آن‌را جایگزین موستانگ کند اما بعداً متوجه شد که این ایدهٔ بسیار بدی است؛ بنابراین در عوض فورد مدل پراب را به‌عنوان رقیبی برای خودروهای اسپرت دیفرانسیل جلویی که آن سال‌ها در ایالات‌متحده عرضه می‌شدند مثل هوندا پریلود، میتسوبیشی اکلیپس و تویوتا سلیکا روانهٔ بازار کرد. در همان سال‌ها مزدا هم مدلی بنام MX-6 را تولید کرد که اشتراکات فنی زیادی با پراب داشت اما پیشرانهٔ آن کاملاً متفاوت بود و از چراغ‌های معمولی استفاده می‌کرد.

لامبورگینی کانتاش

یکی از نمادها و ویژگی‌های اصلی لامبورگینی کانتاش، چراغ‌های مخفی آن بود به‌گونه‌ای که نمی‌شد آن‌را بدون این چراغ‌ها تصور کرد. لامبورگینی ابتدا کانتاش را به‌عنوان یک کانسپت در سال ۱۹۷۱ رونمایی کرد و سپس نسخهٔ کمی اصلاح‌شدهٔ آن‌را به‌عنوان نمونهٔ تولیدی در سال ۱۹۷۴ معرفی نمود. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت و در طول این سال‌ها انواع مختلفی از کانتاش با پیشرانه‌های قدرتمندتر، بال‌های گوناگون و استایل تهاجمی‌تر ساخته شد اما چراغ‌های مخفی همواره در آن حفظ شدند.

لوتوس اسپریت

نسل اول لوتوس اسپریت توسط جیوجیارو طراحی شد. وی برای این کار شیوهٔ طراحی خود را با استایلی گوه مانند ترکیب کرد که نتیجهٔ آن ساخت خودرویی با استایلی تیز و ارتفاعی کم بود درحالی‌که چراغ‌های مخفی هم یکی از ویژگی‌های برجستهٔ آن محسوب می‌شد.

مزدا MX-5

از میان تمامی خودروهای این لیست، نسل اول مزدا MX-5 احتمالاً تنها خودرویی با چراغ‌های مخفی است که امروز هنوز هم در جاده‌ها دیده می‌شود. این خودرو زمانی که صفرکیلومتر بود، کاملاً مقرون‌به‌صرفه و کاملاً قابل‌اعتماد بود؛ اما در نسل‌های بعدی، MX-5 هم مانند بسیاری از خودروها چراغ‌های مخفی را کنار گذاشت.

پورشه ۹۴۴

در دورانی که تب استفاده از چراغ‌های مخفی بسیار همه‌گیر شده بود، پورشه هم به این مُد پیوست به‌گونه‌ای که در بسیاری از محصولات این شرکت، از مدل ۹۲۴ گرفته تا نسخهٔ تولید محدودی از ۹۱۱ نسل ۹۳۰، از چراغ‌های مخفی استفاده شده بود؛ اما یکی از مشهورترین محصولات پورشه که از چراغ‌های مخفی استفاده می‌کرد، مدل ۹۴۴ بود که در سال ۱۹۸۲ معرفی شده و تولید آن تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد. پورشه با انجام ارتقاءهایی مانند تجهیز به پیشرانه‌های حجیم‌تر و ارائهٔ نسخه‌های توربو، ۹۴۴ را برای سال‌ها به‌عنوان خودرویی تازه‌نفس حفظ نمود.

تویوتا سلیکا

نسل اول تویوتا سلیکا که در سال ۱۹۷۰ به‌عنوان یک کوپهٔ اسپرت کوچک به بازار آمد، به یک موستانگ اقتصادی شباهت داشت؛ اما طراحان تویوتا که طبق رویهٔ معاصر خود حرکت می‌کردند، در دههٔ ۸۰ سلیکا را با استایلی گوه‌ای شکل و با چراغ‌های مخفی طراحی کردند. این شیوهٔ طراحی چراغ‌ها در نسل بعدی هم ادامه پیدا کرد اما در نسل ششم که در سال ۱۹۹۴ معرفی شد چراغ‌های مخفی با چهار چراغ دایره‌ای شکل ثابت جایگزین شدند.

ولوو ۴۸۰

ولوو ۴۸۰ محصول پایهٔ این سازندهٔ سوئدی بود که در سال ۱۹۸۶ با آن به بخش خودروهای کامپکت در اروپا وارد شد. این خودرو یک هاچ‌بک دودر بود و اولین ساختهٔ دیفرانسیل جلوی ولوو محسوب می‌شد. تولید این خودرو تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت. در نمای جلوی ۴۸۰ اما فضای کافی برای تعبیهٔ چراغ‌های ثابت معمولی وجود داشته و به همین دلیل چراغ‌های باریکی در بالای سپر کار شده‌اند اما بااین‌حال طراحان ولوو تصمیم گرفته‌اند چراغ‌های مخفی را هم به آن اضافه کنند. به همین دلیل دماغهٔ ولوو ۴۸۰ واقعاً عجیب به نظر می‌رسد.

 

منبع: Motor1

مشخصات

دانـــــلود

  • 41 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها