iranzamin22.ir


گروه فولکس‌واگن طی سال‌های اخیر با ساخت نسخه‌های ویژهٔ مختلف از گلف و همین‌طور مدل‌های GTI پولو و آپ، روی خودروهای اسپرت تمرکز کرده است. این گروه حتی بخش عملکردی سئات یعنی کوپرا را هم به یک برند مستقل تبدیل کرده است؛ اما بااین‌حال، اشکودا تقریباً به‌طور کامل مخالف این رویکرد حرکت می‌کند و بیشتر روی ساخت خودروهای خانوادگی و اقتصادی تمرکز دارد. البته در سبد محصولات این شرکت خودروهای اسپرتی مثل اکتاویا RS یا فابیا RS حضور داشته‌اند اما ازآنجایی‌که هاچ‌بک داغ فابیا RS سال ۲۰۱۳ از خط تولید کنار رفت، بخش اسپرت RS اشکودا بسیار کمرنگ شده است.

اما اشکودا ادعا می‌کند بخش RS خود را فراموش نکرده زیرا در نمایشگاه پاریس امسال، این شرکت از کانسپت ویژن RS و همین‌طور مدل اسپرت کودیاک RS رونمایی کرد و حالا فرصت آزمایش این کراس‌اوور اسپرت فراهم شده است. به نظر می‌رسد اشکودا در این خودرو عناصر دوست‌داشتنی و شناخته‌شدهٔ مدل‌های RS خود را در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ترکیب کرده باشد. در سینهٔ کودیاک RS یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توئین توربو دیزلی قرار گرفته که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

ظاهر کودیاک RS نیز با قطعاتی مثل سپرهای تهاجمی، تریم مشکی‌رنگ در جلوپنجره، قاب آینه‌های جانبی و اطراف پنجره‌ها، رینگ‌های آلیاژی ۲۰ اینچی و دو سر اگزوز بزرگ، با قوای محرکهٔ توانمند و همین‌طور ذات اسپرت آن هماهنگ شده است. به لطف این قطعات، ظاهر خودرو عالی، اسپرت و مشابه یک اشکودای RS به نظر می‌رسد بدون آنکه بیش‌ازاندازه پرزرق‌وبرق باشد؛ اما موضوعی که در این ماشین کاملاً عجیب به نظر می‌رسد، عدم کاهش ارتفاع آن نسبت به نسخه‌های معمولی است.

در داخل این کراس‌اوور اسپرت، دوخت قرمزرنگ روی صندلی‌ها (که به تنظیم برقی و حافظه هم مجهز هستند)، غربیلک فرمان و گردگیر دسته‌دنده به همراه دوخت لوزی رو دری‌ها به چشم می‌خورد. در اینجا همچنین تریم فیبر کربنی، نمایشگر ۹٫۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی کابین مجازی اشکودا و نورپردازی داخلی با ۱۰ رنگ مختلف هم ارائه شده است. کودیاک RS صرفاً به‌صورت هفت‌نفره ارائه می‌شود و برخلاف مدل‌های پایه، امکان سفارش نسخهٔ دو ردیفه یا پنج‌نفره برای آن وجود ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، کودیاک RS همانند مدل اسپرت‌لاین به رینگ‌های ۲۰ اینچی با لاستیک‌های فاق کوتاه مجهز است که در مواجهه با دست‌اندازها و نواقص جاده عملکرد ناخوشایندی دارند. همچنین مدل RS از سیستم کنترل پویایی شاسی با کمک‌فنرهای تطبیقی هم برخوردار است که با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت، هرچند تکان‌ها بیشتر می‌شوند اما کنترل بدنه بهتر صورت می‌گیرد. به همین دلیل، کودیاک RS در پیچ‌ها عملکردی عالی را به نمایش می‌گذارد که برای کراس‌اووری با این اندازه بسیار چشمگیر است.

فرمان این ماشین دقیق اما فاقد احساس است و با اینکه تنظیمات فرمان برای بهبود عملکرد و وزن ارتقاء پیدا کرده اما هنوز هم کمی مصنوعی احساس می‌شود. در همین حال، کودیاک RS به سیستم تقویت پویایی صدا هم مجهز شده است که روی اگزوز نصب شده و صدای مصنوعی اگزوز را در کابین پخش می‌کند. این سیستم که فقط در حالت اسپرت واقعاً تأثیر خود را نشان می‌دهد، طراحی شده تا صدای پیشرانهٔ دیزلی را کمی جالب‌تر کند اما در این کار چندان موفق نبوده است.

پیشرانهٔ ۲ لیتری توئین توربوی دیزلی کودیاک RS کشش بسیار بالایی دارد و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری آن به‌سرعت به درخواست راننده پاسخ می‌دهد. انتقال نیروی پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ معمول گروه فولکس‌واگن انتقال پیدا می‌کند که این گیربکس درحالی‌که در کودیاک اسپرت‌لاین ۱۹۰ اسب بخاری کمی کُند است، در اینجا به‌وضوح سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال هرچند کودیاک RS کراس‌اوور سریعی است اما نمی‌توان آن‌را خودرویی واقعاً سریع دانست درحالی‌که پیشرانهٔ دیزلی آن نیز آن‌طور که باید مناسب یک کراس‌اوور داغ و اسپرت نیست.

کودیاک RS باید خودرویی بی‌نقص با فضای داخلی کاربردی، بدنهٔ کراس‌اوور و استایل اسپرت باشد که بیشتر این فاکتورها در آن دیده می‌شوند اما یکی بزرگ‌ترین مشکلات این کراس‌اوور اسپرت، قیمت نسبتاً بالای آن است که از نزدیک ۴۳ هزار پوند (حدود ۵۴ هزار دلار) آغاز می‌شود. این امر، کودیاک RS را در برابر خودروهایی چون لندروور دیسکاوری اسپرت و ب‌ام‌و X3 قرار می‌دهد که هرچند چندان مجهز نیستند اما خودروهای لوکسی هستند که به‌سختی می‌توان آن‌ها را در این رنج قیمتی نادیده گرفت.

بااین‌حال بزرگ‌ترین مشکل کودیاک RS در داخل خانوادهٔ بزرگ فولکس‌واگن دیده می‌شود. در این خانواده کوپرا آتکا حضور دارد که هرچند صرفاً با پیشرانهٔ بنزینی و با پنج صندلی ارائه می‌شود اما ۷ هزار پوند ارزان‌تر است. در بین محصولات خود اشکودا هم مدل کاروک اسپرت‌لاین ۲٫۰ ۱۹۰ حضور دارد که از بسیاری از ویژگی‌های ظاهری کودیاک RS مثل رینگ‌های ۲۰ اینچی و حتی صندلی‌های اسپرت و سیستم فرمان پیشرفته برخوردار است. هرچند این خودرو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت، ۵۰ اسب بخار از کودیاک RS ضعیف‌تر است اما این دو ماشین اغلب احساس مشابهی دارند و از همه مهم‌تر، کاروک اسپرت‌لاین ۵ هزار پوند از برادر بزرگ‌ترش ارزان‌تر است.

نتیجه‌گیری

پس از سال‌ها گمانه‌زنی، سرانجام اشکودا اقدام به ساخت یک کراس‌اوور اسپرت کرده و نشان مشهور RS خود را روی آن چسبانده است. کودیاک RS عملکرد سریعی را به همراه نمای اسپرتی در داخل و خارج، در قالب یک کراس‌اوور کاربردی ارائه کرده است اما مشکل اینجا است که به‌اندازهٔ کافی سریع و یا به‌اندازهٔ کافی قدرتمند نیست که قیمت خود را توجیه کند.

 

مشخصات فنی

Skoda Kodiaq RS
قیمت ۴۲,۸۷۰ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توئین توربو دیزلی
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۷٫۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۶٫۴ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۱۶۷ گرم در هر کیلومتر

[دانلود ویدئو]
 

منبع: Auto Express

مشخصات

دانـــــلود

  • 11 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها