نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


معمولاً گفته می‌شود که مسابقات فرمول ۱ یکی از بهترین زمینه‌های آزمایشی برای خودروسازان در زمان توسعه تکنولوژی‌هایی است که دیر یا زود در خودروهای جاده‌ای دیده خواهند شد. در برخی موارد این انتقال به خودروهای تولید انبوه خیلی نرم و طولانی نبوده و اینجا می‌خواهیم ببینیم که برخی خودروهای فوق‌العاده چگونه به دنیا آمده‌اند.


در این لیست ما ۱۰ خودرویی را معرفی می‌کنیم که به روش‌های گوناگون با فرمول ۱ رابطه داشته‌اند. یکی از خودروهای حاضر در لیست احتمالاً بهترین نمونه است زیرا دارای سیستمی است که باعث شده لوئیس همیلتون و نیکو رزبرگ به قهرمانی فرمول ۱ برسند.

اما برخی از خودروها به خط تولید رسیده و به سوپر اسپورت‌های خارق‌العاده‌ای تبدیل شده‌اند. این در حالی است که برخی از آن‌ها نیز تنها در حد مفهومی باقی مانده‌اند. از لیست لذت ببرید!

  • آلفارومئو ۱۶۴ Procar


این خودروی ویژه در دهه ۸۰ و به منظور رقابت در فرمول S که رقابت‌های موازی فرمول ۱ می‌باشد متولد شد. آلفارومئو ۱۶۴ Procar از موفقیت ب‌ام‌و M1 الهام گرفته است.

این محصول ایتالیایی به پیشرانه‌ای مجهز شده که ایتالیایی‌ها برای تیم Ligier توسعه داده بودند. پیشرانه ۱۰ سیلندر خودرو قدرت بیشتر از ۶۰۰ اسب بخار داشته و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۲٫۵ ثانیه‌ای می‌شود.


اگرچه این خودرو به عنوانی جهانی دست نیافته اما آخرین مرحله حضور BMW در فرمول ۱ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ کاملاً قابل‌توجه بوده است. ب‌ام‌و در قالب تیم‌های ویلیامز و سائوبر با فرمول ۱ همکاری داشته است.

نتیجه این همکاری‌ها تولید ب‌ام‌و M5 E60 2005 شگفت‌انگیز است که از پیشرانه ۱۰ سیلندری سود می‌برد که از قلب تپنده‌ی بکار رفته در خودروی مسابقه‌ای گرفته شده است.

البته قدرت این پیشرانه ۵۰۷ اسب بخار بوده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴٫۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت شده است.

  • فراری دینو ۲۰۶ GT


این فراری به نوعی خاص و ویژه است… و لیاقت حضور در لیست ما را دارد. اگرچه پیشرانه بکار رفته در دینو ۲۰۶ GT با قلب آهنین فرمول ۱ خیلی فاصله دارد اما این پیشرانه توسط فراری در مسابقات فرمول ۲ سال ۱۹۶۸ بکار رفته است.

این پیشرانه که اساساً در سال ۱۹۶۷ معرفی شد معماری ۶ سیلندر ۲ لیتری داشته و قدرت آن به ۱۸۰ اسب بخار می‌رسد.


فراری F50 که به‌منظور گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس اسب رقصان فراری تولید شد را می‌توان نزدیک‌ترین محصول فراری به فرمول ۱ دانست. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴٫۷ لیتری ۵۲۰ اسب بخاری حاضر در بطن این خودرو از پیشرانه‌ی بکار رفته در فرمول ۱ سال ۱۹۸۹ گرفته شده است. تنها ۳۴۹ دستگاه از فراری F50 ساخته شد.

  • فورد ترانزیت سوپر ون ۲


ما ترانزیت سوپر ون ۱ سال ۱۹۷۱ را در این لیست نیاوردیم زیرا از نظر فنی با استانداردهای لیست همخوانی نداشت. آن خودرو به جای پیشرانه‌ای برگرفته از فرمول ۱ دارای قلبی بود که از برنده مسابقات لمانز یعنی GT40 الهام گرفته بود.

اما جایگزین آن که در سال ۱۹۸۴ متولد شد از پیشرانه ۳٫۹ DFL کثورث برگرفته از فرمول ۱ سود برد. این پیشرانه قدرت حدود ۶۰۰ اسب بخاری داشت. با در نظر گرفتن این موضوع جای تعجبی ندارد که حداکثر سرعت ون فورد به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • فورد ترانزیت سوپر ون ۳


آخرین سری از ون ترانزیت بسیار سریع فورد در دنیا متولد سال ۱۹۹۴ بود. در همین سال فورد نیروبخش تیم فرمول ۱ بنتون بود. مشهورترین راننده فرمول ۱ یعنی میشائیل شوماخر نیز در این زمان خود را مطرح نمود.

بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که فورد پیشرانه ۸ سیلندر ۷۳۰ اسب بخاری کثورث خود را در دل این ون قرار داده و البته از یک گیربکس سکونشئال ۶ دنده نیز سود برده است. این خودرو هم‌اکنون در موزه بوده و پیشرانه‌ای ۶ سیلندر دارد بنابراین هزینه‌های نگهداری آن کمتر می‌باشد.

  • مرسدس-ای ام جی پروجکت وان


عصر هیبریدی فرمول ۱ که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد کاملاً تحت سلطه مرسدس-ای ام جی بوده به گونه‌ای که لوئیس همیلتون سه بار و نیکو رزبرگ نیز یک بار قهرمان فرمول ۱ شده و تیم مرسدس نیز چهار جام را به خانه برده است.

ستاره سه پر دنیای خودرو به منظور گرامیداشت عملکرد فوق‌العاده خود در فرمول ۱ اقدام به معرفی یک هایپر اسپورت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ کرد. سیستم هیبریدی این خودرو از خودروی فرمول ۱ مرسدس گرفته شده است. پیشرانه ۶ سیلندر ۱٫۶ لیتری توربوی بنزینی پروجکت وان مشابه نمونه بکار رفته در خودروی مرسدس-ای ام جی W06 می‌باشد. چهار پیشرانه الکتریکی این مجموعه را همراهی می‌کنند.


مورد پورشه کررا GT بهترین مثال از چگونگی استفاده مفید از وضعیتی مصیبت‌بار است. خب باید به چند سال قبل اشاره کنیم. پورشه در سال ۱۹۹۱ پیشرانه ۱۲ سیلندر فرمول ۱ را برای تیم آروز توسعه دارد اما این پروژه کاملاً مشکل‌دار بود زیرا عیب‌های زیادی در طراحی، ترمزها و… دیده می‌شد که منجر به تغییر نظر آروز و استفاده از پیشرانه کثورث شد.

خبر خوب چیست؟ پورشه در ادامه شروع به ساخت پیشرانه‌ای ۱۰ سیلندر برای فصل بعد کرد اما این قلب آهنین هرگز در فرمول ۱ بکار نرفت. پیشرانه یاد شده بجای فرمول ۱ در لمانز اواخر دهه ۹۰ میلادی استفاده شد و نسخه خیابانی کررا GT مدل ۲۰۰۴ نیز از آن سود برد.

  • کانسپت رنو اسپیس F1


به منظور گرامیداشت دهمین سالگرد تولد اسپیس رنو تصمیم به ساخت این پروتوتایپ گرفت. اسپیس F1 با همکاری مزدا ساخته شد و عنوان سریع‌ترین مینی ون دنیا را به خود اختصاص داد.

اهدا کننده‌ی قلب به اسپیس F1 خودروی ویلیامز- رنو FW15C بود که در سال ۱۹۹۳ قهرمان شده بود. پیشرانه ۱۰ سیلندر یاد شده خروجی ۸۲۰ اسب بخاری داشت. این قدرت به همراه بدنه‌ی کربنی سبک‌وزن باعث شد ون رنو به سرعت ۳۱۲ کیلومتر در ساعت برسد و شتاب ۲٫۸ ثانیه‌ای داشته باشد.


یاماها در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی پیشرانه‌های گوناگونی برای خودروهای متفاوتی همچون زاک اسپید، تایرل، آروز، جردن و برابم تدارک دیده است.

از دل این تجارب ارزشمند پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳٫۵ لیتری OX99 بیرون آمد که در کانسپت جالب توجه ox99-11 بکار رفت؛ اما عدم تولید این خودرو به خاطر دلایل اقتصادی یک شرمساری کامل است زیرا این ژاپنی اسپورت سبک‌وزن قدرت بیش از ۴۰۰ اسبی داشت.

مشخصات

دانـــــلود

  • 43 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها