نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی







شرکت ایتالیایی دوکاتی امسال موتورسیکلت جدیدی را بنام پانیگال V4 روانهٔ بازار کرده است. این موتورسیکلت یا درواقع این سوپربایک، جایگزین پرچم‌دار قبلی دوکاتی یعنی مدل ۱۱۹۹ شده و هم‌اکنون پرچم‌دار حال حاضر دوکاتی محسوب می‌شود. مهم‌ترین تفاوت پانیگال V4 با مدل قبلی ۱۱۹۹، پیشرانهٔ آن است یعنی جایی که پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل قبلی با یک موتور جدید چهار سیلندر V شکل یا همان V4 جایگزین شده است؛ بنابراین پانیگال V4 نخستین محصول تولیدی دوکاتی با پیشرانهٔ چهار سیلندر محسوب می‌شود. پیشرانهٔ V4 این موتورسیکلت ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۴ نیوتن متر گشتاور دارد که پانیگال V4 را به یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های حال حاضر دنیا تبدیل کرده است.

حال برای سنجش عملکرد این سوپربایک ایتالیایی، نشریهٔ اتوکار آن‌را در برابر آئودی R8 قرار داده است. البته در این رقابت، نسخهٔ پایهٔ R8 شرکت کرده است که پیشرانهٔ ۵٫۲ لیتری V10 آن ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین اگر صرفاً به این اعداد روی کاغذ توجه داشته باشیم، آئودی R8 کاملاً دوکاتی پانیگال V4 را مغلوب می‌کند اما عاملی کلیدی در این رابطه، وزن است. درحالی‌که وزن پانیگال V4 با مایعات به تنها ۱۹۸ کیلوگرم می‌رسد، R8 وزنی برابر با ۱۶۴۰ کیلوگرم دارد که یعنی بیش از هشت برابر بیشتر از وزن دوکاتی است. از سوی دیگر اما R8 به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز است که کشش بیشتری را برای آن فراهم می‌کند.

بنابراین در این جدال، دَه سیلندر چهارچرخ محرک در برابر چهار سیلندر تک چرخ محرک قرار گرفته است. البته هم‌اکنون هردو شرکت دوکاتی و آئودی متعلق به گروه فولکس‌واگن هستند و بنابراین این جدال، به‌نوعی رقابتی خانوادگی بین سوپراسپرت‌های دوچرخ و چهارچرخ گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود. درهرحال روی پیست مشخص می‌شود که سوپراسپرت عملکرد بهتری دارد یا سوپربایک. اتوکار این رقابت را در چند مرحلهٔ مختلف انجام داده است که شامل شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت، صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، پیمودن مسافت یک‌چهارم مایل یا همان ۴۰۰ متر و نهایتاً پیمودن مسافت نیم مایل یا ۸۰۰ متر می‌شود. دو رقیب برای انجام مسابقه پشت خط استارت قرار می‌گیرند. غرش دَه سیلندر از یک سو و چهار سیلندر از سوی دیگر به گوش می‌رسد و سرانجام رقابت آغاز می‌شود.

در ابتدا R8 کمی جلو می‌افتد اما پانیگال به لطف وزن سبکش، عقب‌ماندگی خود را به‌سرعت جبران کرده و از حریف چهارچرخش پیشی می‌گیرد. در هنگام عبور از خط ۴۰۰ متر، آئودی کمتر از یک ثانیه از دوکاتی عقب افتاده است که این اختلاف تا پایان رقابت بیشتر شده و پانیگال V4 نزدیک به دو ثانیه زودتر از R8 از خط پایان ۸۰۰ متر عبور می‌کند؛ بنابراین در این جدال جذاب، دوکاتی پانیگال V4 قاطعانه پیروز شده و ثابت می‌کند که همه‌چیز قدرت و گشتاور نیست بلکه نسبت قدرت به وزن اهمیت بسیار بیشتری دارد و به همین دلیل است که سوپربایک‌های دوچرخ می‌توانند سوپراسپرت‌های چهارچرخ با پیشرانه‌های بزرگ‌تر و قدرت بیشتر را مغلوب کنند. در ادامه نیز می‌توانید ویدئوی این رقابت جذاب را مشاهده کنید.

 

مقایسهٔ مشخصات فنی و عملکردی

 

آئودی R8

دوکاتی پانیگال V4

پیشرانه ۵٫۲ لیتری V10 ۱٫۱ لیتری V4
قدرت ۵۴۰ اسب بخار ۲۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر ۱۲۴ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته ۶ سرعته
محور محرک چهارچرخ عقب
فاصلهٔ محوری ۲٫۶۵ متر ۱٫۴۷ متر
ظرفیت باک ۸۳ لیتر ۱۶ لیتر
وزن ۱۶۴۰ کیلوگرم ۱۹۸ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۱ به ۳ ۱ به ۰٫۹
قیمت پایه ۱۳۹,۹۵۰ دلار ۲۱,۱۹۵ دلار
شتاب صفر تا ۹۶ ۳٫۴ ثانیه ۳٫۲ ثانیه
شتاب صفر تا ۱۶۰ ۷٫۷ ثانیه ۶٫۳ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱٫۵ ثانیه ۱۰٫۸ ثانیه
مسافت ۸۰۰ متر ۱۸٫۳ ثانیه ۱۶٫۴ ثانیه

[دانلود ویدئو]

مشخصات

دانـــــلود

  • 152 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها