نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


دهه ۹۰ میلادی از جمله طلایی‌ترین دوران صنعت خودرو بوده است، خودروهای اسپورت و قدرتمند ژاپنی، تکنولوژی‌های گرفته شده از فرمول ۱ و پیشرانه‌های تنفس طبیعی و توربوی فوق‌العاده…


اگرچه در دهه ۹۰ به اندازه دهه ۸۰ میلادی با خودروهای نمادین و اسطوره‌ای روبرو نبودیم اما دهه ۹۰ از نظر پیشرانه‌های تولید شده کاملاً برجسته بوده است. در طول این دهه پیشرانه‌های گوناگونی معرفی شدند و البته پرفورمنس فوق‌العاده‌ای هم داشتند.

در لیست پیش رو ۱۰ پیشرانه برتر دهه ۹۰ میلادی را که در اکثر محصولات، از خودروهای اسپورت ژاپنی گرفته تا مدل‌های قدرتمند ۱۲ سیلندر خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


این خودرو در زمانی متولد شد که اولین محصول پرفورمنس آئودی باید به عنوان خودرویی نمادین وارد میدان می‌شد و همان زمان نیز یکی از سریع‌ترین واگن‌ها محسوب می‌شد.

این سرعت به لطف پیشرانه ۲٫۲ لیتری توربو با قدرت ۳۱۱ اسب بخار و پیکربندی ۵ سیلندر به دست آمده بود.

در واقع این پیشرانه از مدل S2 با قدرت ۲۲۷ اسب بخار گرفته شده بود اما پورشه جادوی خود را روی آن اعمال کرده و خروجی ۳۱۱ اسبی را گرفته بود.

این قدرت بیشتر با نصب توربوشارژر بزرگ‌تر KKK، اینترکولر بزرگ‌تر، سیستم تزریق بوش و میل‌لنگ اصلاح شده به دست آمد. به عنوان نتیجه این بازنگری‌ها، آئودی RS2 تنها به ۴٫۸ ثانیه زمان نیاز داشت تا از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و سقف سرعت آن نیز ۲۶۲ کیلومتر در ساعت بود. این خودرو حتی با استانداردهای کنونی نیز کاملاً سریع است.


این برند ایتالیایی کار را با پیشرانه ۳٫۴ لیتری فراری ۳۴۸ آغاز کرد و برای جانشین آن یعنی ۳۵۵ پیشرانه‌ای فوق‌العاده تدارک دید.

این خودرو از پیشرانه ۸ سیلندر با حجم ۳٫۵ لیتری استفاده کرد. قلب آهنین فراری ۳۵۵ دارای پیستون‌های آلومینیومی، پیچ‌های اتصال آلیاژی تیتانیومی، سیستم تزریق بوش و سر سیلندر ۵ سوپاپ بود. نتیجه اصلاحات صورت گرفته قدرت ۳۷۵ اسب بخاری و شتاب ۴٫۷ ثانیه‌ای بود. حداکثر سرعت فراری ۳۵۵ هم به ۲۹۵ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

فراری ۳۵۵ علاوه بر این پیشرانه دارای گیربکس دستی نوینی بود که از تکنولوژی فرمول ۱ فراری سود می‌برد. این گیربکس دارای سیستم الکترو هیدرولیکی بود و با استفاده از پدال شیفترهای پشت فرمان هم می‌شد دنده‌های ۶ گانه را تعویض کرد. این گیربکس نه تنها تعویض‌های سریع‌تری داشت بلکه راننده با وجود پدال‌ها می‌توانست دو دست را روی فرمان نگه دارد.


پیشرانه این خودرو بی‌شک یکی از بهترین پیشرانه‌های ۲ لیتری تنفس طبیعی تاریخ است. پیشرانه یاد شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ یکی از مدعیان کسب عنوان پیشرانه برتر با حجم‌های ۱٫۸ تا ۲ لیتر بوده است. علاوه بر این تا زمان عرضه فراری ۴۵۸ ایتالیا، هوندا S2000 رکورد بیشترین قدرت تولیدی به ازای هر لیتر پیشرانه (۱۲۰ اسب بخار به ازای هر لیتر) را در دست داشت.

قدرتمندترین نسخه این پیشرانه در مدل JDM-Spec بکار رفت و به لطف نسبت کمپرس بالاتر قدرت ۲۴۶ اسبی داشت که به ازای هر لیتر برابر با ۱۲۳ اسب بخار بود. این پیشرانه ۴ سیلندر خطی تا ردلاین ۹ هزار فریاد زده و بسیار شبیه فراری ۴۵۸ ایتالیاست.


زیر کاپوت این خودرو شاید یک پیشرانه عادی قرار گرفته باشد اما هرگز این‌طور نبوده و قلب تپنده لانچیا تما پیشرانه فراری ۳۰۸ است.

این پیشرانه ۸ سیلندر ۲٫۹ لیتری قدرت ۲۱۲ اسبی داشته که البته کمتر از خروجی ۲۳۷ اسبی پیشرانه بکار رفته در فراری می‌باشد؛ اما همین خروجی هم باعث شده لانچیا تما یکی از سریع‌ترین سدان های دیفرانسیل جلوی آن روزها باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تما ۸٫۳۲ تنها در ۶٫۸ ثانیه ثبت شده و سقف سرعت آن ۲۴۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

در مقایسه با پیشرانه بکار رفته در فراری، نسخه ۸ سیلندر لانچیا دارای میل‌لنگ متفاوت و سوپاپ‌های کوچک‌تر به منظور هماهنگی با یک سدان بوده است.


پیشرانه ۱۳B-REW سومین نسل از مزدا RX-7 اولین بار در سال ۱۹۹۲ پدیدار شد و پس از چندین به‌روزرسانی، نسخه نهایی ۱٫۳ لیتری دارای دو توربو بود و قدرت ۲۷۶ اسبی و گشتاور ۳۱۴ اسب بخاری را ارائه می‌کرد. این خودروی اسپورت در ۵٫۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و سقف سرعت ۲۵۶ کیلومتر در ساعت را داشت.


اگرچه که این یک مک لارن است اما حقیقت آن است که زیر کاپوت F1 پیشرانه‌ی ب ام و آرمیده بود.

این پیشرانه ۱۲ سیلندر که در میانه خودرو قرار گرفته با کد S70/2 شناخته می‌شد و قدرت ۶۱۸ اسبی و گشتاور ۶۵۱ نیوتون متری داشت. این پیشرانه گرمای زیادی تولید می‌کرد و به همین دلیل بود که گوردون مورای محفظه‌ای با فویل طلایی (حدود ۱۶ گرم طلا) برای هر خودرو در نظر گرفت.

پشت فرمان نسخه پروتوتایپ این خودرو اندی والاس قرار گرفت و رکورد جهانی جدیدی را با سرعت ۳۸۶٫۴ کیلومتر در ساعت ثبت کرد. این رکورد در سال ۱۹۹۸ و در پیست Ehra-Lessien فولکس‌واگن آلمان به دست آمد. البته این خودرو در واقع به سرعت ۳۹۱ کیلومتر در ساعت نیز رسیده است. مک لارن F1 تا به امروز هنوز هم سریع‌ترین خودروی تولیدی تنفس طبیعی دنیا بوده و احتمال پابرجا ماندن آن تا مدت‌های بسیار زیاد وجود دارد.

  • میتسوبیشی لنسر اوو V


پنجمین نسل این خودرو که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد از پیشرانه ۲ لیتری توربوی ارتقا یافته سود می‌برد. اگرچه قدرت پیشرانه همچنان ۲۷۶ اسب بخار بود اما گشتاور از ۳۳۰ به ۳۷۳ نیوتون متر رسیده بود.

نتیجه این چکش‌کاری‌ها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴٫۷ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۳۷ کیلومتر در ساعت بود.


نسل Z32 این خودرو از همان پیشرانه ۳ لیتری مدل قبلی استفاده می‌کرد اما نسخه توربوی آن دارای یک جفت توربوی جدید ساخت گرت و دو اینترکولر بود. این تغییرات باعث ایجاد خروجی ۳۰۰ اسبی و گشتاور ۳۸۴ نیوتون متری شده بود.

اما اعداد همه‌ی داستان را بازگو نمی‌کردند زیرا بهترین نکته پاسخ خطی پیشرانه بود زیرا نیسان خشونت پیشرانه‌های توربو را کاهش داده بود.

پرفورمنس این خودرو کاملاً احساس‌برانگیز بوده و ۳۰۰ZX بین ۵ تا ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی داشت.

  • اوپل لوتوس امگا/لوتوس کارلتون


این خودرو در سال ۱۹۹۰ عرضه شده و به لطف پیشرانه قدرتمند برگرفته از نسخه ۶ سیلندر ۳ لیتری بکار رفته در مدل GSi به سریع‌ترین سدان تولیدی دنیا تبدیل شد. لوتوس با اضافه کردن دو توربو و افزایش حجم پیشرانه به ۳٫۶ لیتر و همچنین استفاده از اینترکولر جدید جادوی خود را نشان داد و همچنین تغییرات سخت‌افزاری دیگری نیز برای افزایش قابلیت اطمینان این خودرو صورت گرفت.

پیشرانه یاد شده که با گیربکس ۶ سرعته دستی ZF همراه شده بود و قدرت ۳۷۷ اسبی و گشتاور ۵۶۸ نیوتون متری داشت.

اوپل لوتوس امگا با این قوای محرکه در ۵٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و سقف سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعتی داشت.

  • تویوتا سوپرا IV


بدون هرگونه شک و تردیدی، پیشرانه ۲JZ-GTE چهارمین نسل تویوتا سوپرا یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های ژاپنی دهه ۹۰ میلادی بوده است. این پیشرانه بای توربو دارای قدرت‌های متفاوتی بوده و نسخه JDM-Spec آن خروجی ۲۸۰ اسبی، نسخه اروپایی خروجی ۳۲۶ اسب بخاری و مدل آمریکایی نیز قدرت ۳۲۰ اسب بخاری داشت.

سوپرای بای توربو با این پیشرانه فوق‌العاده سریع بود و شتاب آن حدود ۵ ثانیه تخمین زده شده و حداکثر سرعتش نیز به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود بود.

گشتاور ۴۱۰ نیوتون متری این پیشرانه تنها از دور ۱۸۰۰ پیشرانه در دسترس بود و استفاده از دو توربو نیز تأخیر این‌گونه پیشرانه‌ها را کاهش داده بود. یک حالت پیش از بوست نیز وجود داشت که از دور ۳۵۰۰ پیشرانه آغاز می‌شد و حداکثر بوست نیز از دور ۴ هزار در دسترس بود. این تنظیمات توربوها تأثیر زیادی روی پرفورمنس سوپرا داشت و همچنین در ژاپن نیز از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها سود می‌برد.

مشخصات

دانـــــلود

  • 26 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها